1. Guru hendaklah menetapkan maklumat yang spesifik.
- Matlamat akhir proses pembelajaran hendaklah dinyatakan dengan jelas.
- Matlamat tersebut hendaklah yang realistik dan boleh dicapai.
2. Guru juga hendaklah menetapkan objektif bagi setiap langkah pengajaran.
- Objektif hendaklah khusus.
- Satu objektif bagi satu langkah kecil.
3. Buat analisis tugasan.
- Pecahkan tugasan pembelajaran kepada langkah- langkah kecil.
4. Sedikan langkah pengajaran secara berperingkat.
- Satu aktiviti khusus bagi satu langkah pengajaran.
- Susunan langkah hendaklah secara progresif/ ansur maju.
- Penguasaan langkah awal perlu dipastikan sebelum berpindah kepadaa langkah seterusnya.
5. Aplikasi teknik dan peneguhan yang sesuai.
- Peneguhan berterusan semasa proses pembentukan tingkah- laku.
- Peneguhan berkala selepas tingkah- laku dikuasai.
- Berdasarkan masa : masa tetap dan masa berubah
- Berdasarkan kandungan : nisbah tetap dan nisbah berubah
6. Aplikasi hukukm kesediaan.
- Kaitkan pembelajaran baharu dengan pengetahuan sedia ada.
- Sediakan situasi yang merangsangkan.
- Cungkil rasa ingin tahu/ motivasi pelajar.
7. Aplikasi hukum latihan.
- Banyakkan pengulangan dan latih tubi.
- Sediakan latihan yang banyak dan pelbagai.
8. Aplikasi hukum kesan/ akibat.
- Adakan aktiviti pengukuhan.
- Pilih dan aplikasi peneguhan yang sesuai.
- Amalkan teknik hukuman dan ganjaran.
9. Sediakan amalan disiplin bilik darjah yang mesra.
- Amalan rutin belajar.
- Amalan rutin keceriaan.
- Peraturan bilik darjah yang positif.
- Amalan dinamika kumpulan.
- Pembelajaran koperatif dan kolaboratif.
No comments:
Post a Comment